Învățământul românesc ar trebui reformat după o strategie pe termen lung, nu după ideile trăsnite ale fiecărui ministru de un an sau 2-3 luni, școlit în țări unde realitățile diferă mult de cele românești. Copiii de acum au din start un nivel informațional mult mai ridicat, datorat tehnologiilor moderne; nu văd de ce i-am degreva de obligativitatea de a învăța, de a memora, de a gândi, de a accepta autoritatea profesorilor și a părinților, de a executa diverse munci adecvate vârstei și stării lor fizice. Ar trebui stimulată creativitatea, dar bazată pe cunoștințe temeinice. Că să construiești o casă, trebuie să ai întâi cărămizile. Or, dacă nu ai cunoștințe temeinice și variate, nu vei fi în stare să gândești cu propriul tău creier, vei fi masă de manevră docilă pentru persoane cu diverse interese obscure, un demotivat care se plânge că în România nu poate trăi, dar nici nu întreprinde nimic ca să-i fie mai bine aici și acum. Manualele ar trebui să fie standard pentru toți elevii. Cine vrea cunoștințe diferite ori suplimentare, are destule surse de informare. În școală și în familie ar trebui să li se vorbească celor mici sau tineri despre cinste, politețe, omenie, respect față de ceilalți și față de planetă. Altfel? Vedeți cum se înmulțesc “aberațiile de libertate”: diverși “suverani”, mulți “informați de Internet” care refuză să-și vaccineze copiii ori să-i trimită la școală. Vedeți rezultatul degringoladei din învățământ și educație: generații de agramați (mulți dintre ei, chiar cu diplomă), de superficiali, de grosolani și violenți în stradă, în casă ori în mediul virtual. Îmi cer scuze tinerilor și copiilor serioși, buni și merituoși, care sunt foarte mulți; numai că ei nu sunt așa de vocali și mediatizați ca ceilalți.
Sanda Paltin