„Halloweenul” și „Black Friday”

Deși, în urmă cu 15-20 de ani, nici măcar nu auzisem de acești termeni împrumutați de la americani, românii au „uitat” oarecum de propriile sărbători și obiceiuri și au intrat în „febra cumpărăturilor” și în poveștile horror cu tot felul de „personaje”, care ne îndepărtează de a fi români.

Atâta marketing agresiv peste tot, ce promite reduceri spectaculoase, „Vinerea Neagră”, dar realitatea e alta; multe dintre produse și-au triplat prețurile față de primele ediții, acum vreo 14 ani. Ok, s-au integrat tehnologii noi, dar 90% fac aceleași lucruri. Inflația a umflat foarte mult prețurile, iar majoritatea reducerilor depășesc cu greu pragul de 20%. Dar românii, „bombardați” pe toate canalele media și online, cumpără impulsiv lucruri de care de multe ori nu au cu adevărat nevoie sau au nevoie foarte rar. Acest „brainwash”, cu mesaje care îți comunică și câte persoane se uită la acel produs, induce în subconștient nevoia de a fi înaintea celorlalți și de a cumpăra produsul respectiv. Și se pare că funcționează, magazinele online lăudându-se cu vânzări record.

Anii de comunism și-au lăsat adânc amprenta asupra simțului proprietății, și totuși, cu a doua cea mai mică putere de cumpărare din Europa, se fac vânzări cu cifre amețitoare. Din păcate, Halloween și Black Friday nu fac parte din ADN-ul nostru. Deși se încearcă o adoptare a unor obiceiuri străine, noi nu suntem americani, iar clonarea acestora nu face bine identității acestui popor…

Ioja Gabriel