Cred că au fost 26 de miniştri în 29 de ani la Învăţământ. Câţiva, doar cinci-şase, au acoperit corespunzător această demnitate, fiind şi nume cunoscute, cu expertiză în domeniu. Ceilalţi au ocupat politic postul, cu grave lacune în pregătire, fără experienţă, agramaţi, însă toţi, dar absolut toţi, au dorit să lase „amprente”, să modifice neapărat ceva în structură, organizare, în curriculă. Varză a ieşit, cu toată rezistenţa şi argumentele specialiştilor, profesorilor, elevilor, părinţilor.
Acum a revenit la post Ecaterina Andronescu, destul de contestate fiindu-i primele mandate. Abia aşteptam să văd primele mişcări. Şi ele au venit. Doamna Andronescu are un obicei: iese des pe sticlă, în public, unde îşi lansează ideile. Testează piaţa. Prima: Bacalaureat diferenţiat. Nu insist, se cunoaşte opinia dumneaei. A doua a citit-o zilele acestea: repetenţia la clasele I-III, interzisă acum prin lege. Iată ce spune ministrul, citez din memorie: Trebuie să revenim asupra acestui aspect pentru că elevul ajunge în clasa a VIII-a şi nu ştie să scrie bine, să citească, să calculeze, iar 35 la sută nu sunt în stare să ia un cinci la evaluare. Şi gata, zice doamna Caty, cine nu pune mâna pe carte încă din clasa întâi, poate rămâne repetent.
Nu ştiu ce să zic, pe vremea mea aşa era! Acum a dispărut competiţia, trec en fanfare toţi, cu diplome, cu premii. Cunosc un caz, la clasa a II-a din 34 de elevi, 25 au luat premiul întâi, ceilalţi II şi III!
Dar cum facem? Calificativele nu se adună şi nu se împart. Revenim la note?
Doamna ministru, „primara” ca „primara”, dar ce facem la gimnaziu, că nici acolo nu prea există repetenţie, nici la liceu nu prea, la facultate nici atât. Dumneavoastră ştiţi mai bine de ce! Rămân profesorii fără catedră, fără job, că, la noi, şcoala este pentru profesori, nu pentru elevi?
Aurica Istrate